Aktuellt & notiser

**************************************************************************

Utskick inom det utbildningshistoriska nätverk som bildades vid Svenska Historikermötet i Uppsala den 22-24 april 2005 **************************************************************************

Detta utskick går ut några gånger per termin till drygt 250 mottagare. Har du information om något arrangemang eller någon publikation som skulle kunna intressera nätverket, hör av dig till johannes.westberg@edu.uu.se. För mer info om nätverket, och dess tidigare utskick, se http://utbildningshistoria.se/ som också samlar länkar till utbildningshistoriska forskningsmiljöer, föreningar, tidskrifter och skriftserier. Nätverkets twitter: @utbhist_natverk

PUBLICERA I ÅRSBÖCKERNA I SVENSK UNDERVISNINGSHISTORIA

  1. BLOG: REFUGEESECER2015
  2. TEACHING AND LEARNING SKILLS FROM ANTIQUITY TO THE ENLIGHTENMENT
  3. UTBILDNINGSHISTORISKA SEMINARIET I UPPSALA
  4. CFP: ISCHE 2016, CHICAGO
  5. CFP: INTERNATIONAL FROEBEL SOCIETY 7TH BIENNIAL CONFERENCE
  6. PUBLIKATIONER
  7. PUBLICERA I ÅRSBÖCKERNA I SVENSK UNDERVISNINGSHISTORIA

Årsböckerna som Föreningen Svensk undervisningshistoria har gett ut sedan 1921, kan antingen vara nya sammanställningar eller avhandlingar av utbildningshistoriskt intresse eller nyutgivningar av gamla skrifter. Till dags dato har mer än 219 böcker publicerats. Årsböckerna, under redaktion av docent Stig G Nordström, utgör därmed en både väletablerad och välbekant kanal för forskare i utbildningshistoria och en utbildningshistoriskt intresserad allmänhet. Därmed utgör årsböckerna också en god möjlighet för er som vill publicera såväl monografier som antologier och källutgåvor.

Mer info om årsböckerna, se http://undervisningshistoria.se/arsbocker-i-svensk-undervisningshistoria/

Frågor om utgivning? Kontakta Solweig Eklund, info@undervisningshistoria.se

BLOG: REFUGEESECER2015

Please take a look at and feel invited to contribute to the blog ”refugeesecer2015” which was initiated by a group of ECER participants and supported by the European Educational Research Journal – EERJ.

https://refugeesecer2015.wordpress.com/

3. TEACHING AND LEARNING SKILLS FROM ANTIQUITY TO THE ENLIGHTENMENT

The course Teaching and Learning Skills from Antiquity to the Enlightenment, 7.5hp, is a collaboration between several Departments at Stockholm University. This course aims to give an introduction to how the emergence, use and availability of the written word transformed teaching techniques and thus significantly impacted on the transmission of culture covering the Classical, Medieval and Early Modern periods. Experts in each field will apply modern pedagogical theories to historical materials, contributing to the understanding of the learning processes at different historical times and contexts.

This is a free standing course taught in English at Master’s level (second level) and will be given on Saturdays during the two last periods of the spring semester 2016 (21/3-5/6 2016).

Apply through Stockholm University’s Swedish website (www.su.se, utbildningskatalogen, ”Undervisning och lärande från antiken till upplysningen”). For more information: www.archaeology.su.se, and https://sisu.it.su.se/info/index/AN4224/en

Email: maria.lowe.fri@antiken.su.se

4. UTBILDNINGSHISTORISKA SEMINARIET I UPPSALA

Följande seminarier hålls inom ramen för det Utbildningshistoriska seminariet i Uppsala under ht 2016 och vt 2016. Seminariet är öppet för deltagare både från Uppsala och andra universitet, och följs av postseminarium. Frågor om seminariet riktas med fördel till Esbjörn Larsson <esbjorn.larsson@edu.uu.se>

HT15

1/10 kl 13-15 Johannes Westberg ventilerar bokkapitel ”The Moral Economy of School Districts”

22/10 kl 13-15 Anne Berg ventilerar inledningskapitel till kommande bok

5/11 kl 13-15 Johanna Ringarp (Uppsala/ Södertörn) ventilerar utkast

19/11 kl 13-15 Samuel Edquist ventilerar artikelmanus

10/12 kl 13-15 Andreas Åkerlund ventilerar bokmanus. Henrik Åström Elmersjö (Umeå) är kommentator.

17/12 kl 13-15 Björn Furuhagen & Janne Holmén ventilerar utkast (terminsavslutning)

VT16

28/1 kl 13-15 Christin Mays ventilerar utkast till avhandlingskapitel

18/2 kl 13-15 Johan eller Sara Backman Prytz ventilerar utkast

10/3 kl 13-15 Otso Kortekangas (Stockholm) ventilerar avhandlingskapitel

7/4 kl 13-15 Madeleine Michaëlsson ventilerar utkast

28/4 kl 13-15 Esbjörn Larsson ventilerar utkast

19/5 kl 13-15 Vakant

9/6 kl 13-15 Anne Berg & Samuel Edquist ventilerar utkast

5. CFP: ISCHE 2016, CHICAGO

International standing conference on the history of education 38, Chicago il 17-20 August 2016

With the conference theme “Education and the Body” ISCHE 38 invites historical scholarship that examines the material and discursive positioning of human bodies in education; educational practices of embodiment; as well as metaphorical uses of the concepts of “body” and “bodies” in relation to education.  The somatic, disciplinary and embodied dimensions of educational practices have long received attention across many educational fields of study.  In recent years cognitive neuroscientists and scholars of the emotions and affect have brought the body into the center of contemporary educational discussions. While all of these topics represent areas of scholarship that have long been of great interest to historians of education, they also present new opportunities and challenges for the field, especially when international and transcultural perspectives and experiences are introduced.

Drawing on recent scholarship and theoretical developments including in fields of study such as disability history, the history of physical education and movement education, the history of material culture in schooling, the history of childhood, the history of architecture and design, and the history of emotions—ISCHE 38 aims to generate a set of sustained conversations amongst historians of education from across the globe on education in relation to the body.

Conference participants are asked to consider how a focus on the body offers us new perspectives into the development of educational patterns and institutions.  The 2016 ISCHE conference theme challenges us to examine how difference has historically been created between different bodies, as well as how different bodies have moved and have been shaped to move in the history of education.  The consideration of bodies—on multiple axes and levels—also prompts us to rethink our understanding of the individual and social experiences of education and schooling.

Individual paper proposals should be a maximum of 500 words excluding bibliography and may be presented in any of the four official languages of ISCHE — English, French, German and Spanish.

ISCHE 38 also accepts proposals for preformed panel/symposia.  These proposals should include a 500 word abstract of the proposed panel/symposium, followed by titles and 200-300 word abstracts of each of the panel’s papers.

Submission deadline 31 December 2015.

For additional information please contact ische2016@ische.org

Conference website: ische.org/2016

Twitter: @ISCHE2016

6. CFP: INTERNATIONAL FROEBEL SOCIETY 7TH BIENNIAL CONFERENCE

What does it mean to understand Froebel? – Working on, with and according to Froebel today

Lutheran Froebel Training Institute, Kassel, Germany, 23-25 June 2016

Nationally and internationally, we see today a broad variety of opportunities to value Froebel pedagogy in terms of both theoretical and/or practical interests. The range of readings and applications covers philologically exact reconstructions of the “authentic” Froebel as well as modernized interpretations and even some divergent forms of practical transfer into concrete kindergarten work. An important aim of the conference is to provide a forum for the different forms of work and research on, with and according to Froebel worldwide, and to offer opportunities for dialogue and mutual exchange about individuals’ access to and the handling of Froebelian pedagogy.

The conference seeks not only to explore some of the potentially endless possibilities of understanding and putting Froebel into practice; it also seeks to analyze critically the many means of applying Froebel: on the one hand it seems clear that there is not only one “correct” way of interpreting Froebel and of working with him, it is not true that any and every form of Froebel adaptation can hence be considered as “right” and “legitimate” and be respected as such.

Given these perspectives, the 2016 Biennial IFS Conference thus invites presentations that question “authenticity” in innovative ways. How can legitimate and justified forms of theoretical and practical Froebel interpretation be distinguished from illegitimate and problematic forms of Froebel use, including those that might be dictated largely or solely by commercial interests. Moreover, if work on, with and according to Froebel includes working in his “spirit” or from his perspective  it has to be asked what that might actually mean today.

With these goals in mind, we invite to the 2016 Biennial IFS Conference in Kassel all who — according to their own understanding — study or practice Froebelian education – whether in historical, theoretical and/or pragmatic-practical terms. Our aim is to foster a vivid exchange and to clarify and discuss the different understandings and existences of Froebel and Froebelian education.

Please send your proposal as e-mail attachment to Andrea Matheis (a.matheis@ev.froebelseminar.de).  Questions concerning the conference may also be directed to that address.

The conference languages are English and German. Details about the conference location and registration will soon be made available on the IFS’s Germany website, www.froebelsociety.de, and on its English-language site, www.ifsfroebel.com.

We plan to publish a selection of the papers in book form after the conference.

7. PUBLIKATIONER

Coninck-Smith, Ning de, Rosén Rasmussen, Lisa & Vyff, Iben (2015). Da skolen blev alles: tiden efter 1970. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag

Förander, Jan (red.) (2015). Alfred Dalin: folkbildare och skolbyggare. [Huskvarna]: Dalinföreningen.

Lind Christensen, Ivan & Ydesen, Christian (2015) Routes of Knowledge: Toward a Methodological Framework for Tracing the Historical Impact of International Organizations, European Education, 47:3, 274-288, http://dx.doi.org/10.1080/10564934.2015.1065392

Lindmark, Daniel. “The religious element in educational history: Research traditions and broad perspectives.” IJHE Bildungsgeschichte 5, no. 2, 221–223.

Sandgren, Petter (2015). Internatskolorna: Att fostra en elit. Bokförlaget Atlantis. http://www.atlantisbok.se/7893.Bok-Internatskolorna

Svonni, Charlotta. ”At the Margin of Educational Policy: Sámi/Indigenous Peoples in the Swedish National Curriculum 2011.” Creative Education 6, no. 9 (2015), 898–906. DOI: 10.4236/ce.2015.69091

Åhsberg, Bengt (2015). Studenter i krig och fred: Sverige och det internationella studentsamarbetet i storpolitikens skugga 1919-1970. Malmö: Universus Academic Press

 

 

 

**************************************************************************

Den som till äventyrs inte längre vill nås av dessa utskick kan meddela detta genom att besvara detta mejl med för ändamålet lämplig fras.

**************************************************************************

Vänliga hälsningar,

Johannes

 

 

 

Johannes Westberg

Associate professor (docent) in history, senior lecturer in history of education

Coordinator of the Swedish network in the history of education

 

Tel: +46 18 471 24 88

http://www.skeptron.uu.se/pers/johannes/index-eng.htm

https://uppsala.academia.edu/JohannesWestberg

 

Postal address:

Department of Education

Uppsala University

Box 2136

750 02 Uppsala

SWEDEN

*************************************************************************

Utskick inom det utbildningshistoriska nätverk som bildades vid Svenska Historikermötet i Uppsala den 22-24 april 2005

**************************************************************************

Detta utskick går ut några gånger per termin till drygt 250 mottagare. Har du information om något arrangemang eller någon publikation som skulle kunna intressera nätverket, hör av dig till johannes.westberg@edu.uu.se. För mer info om nätverket, och dess tidigare utskick, se http://utbildningshistoria.se/ som också samlar länkar till utbildningshistoriska forskningsmiljöer, föreningar, tidskrifter och skriftserier.

1. MIMERS FORSKARKONFERENS DEN 3-4 NOVEMBER 2015

2. RIKSARKIVET I MARIEBERG STÄNGER FÖR OMBYGGNAD DEN 1 SEPTEMBER

3. PROGRAMMET VID ISCHE 2015, ISTANBUL

4. PUBLIKATIONER

1. MIMERS FORSKARKONFERENS DEN 3-4 NOVEMBER 2015

Välkomna till Mimers årliga forskarkonferens den 3-4 november 2015 som i år arrangeras i samarbete med Center for Civil Society Studies vid Handelshögskolan i Stockholm och Runö folkhögskola. Vid årets konferens uppmärksammas särskilt relationen mellan folkbildning, civilsamhälle och sociala rörelser – tre närliggande och delvis överlappande kunskapsområden. Vilka beröringspunkter finns mellan fälten? Hur ser förhållandet ut mellan berörda politikområden och mångfalden av verksamheter och sociala praktiker på dessa områden? Hur ser samhällets kunskapsbehov ut? Dessa frågor kommer att uppmärksammas av såväl forskare som praktiker och myndighetsrepresentanter under konferensen. Vår huvudtalare är Michele Micheletti, innehavare av Lars Hiertas professur i statskunskap vid Stockholms universitet, som både har studerat och skrivit om civilsamhälle och medborgarskap, samt även utvecklar begrepp och teoriapparat kring fenomen som political consumerism och sustainable citizenship.

Konferensen vänder sig både till forskare och till forskningsintresserade praktiker. Forskare inbjuds som vanligt att bidra med paper (5-15 sidor) som berör folkbildning och/eller civilsamhälle i vid bemärkelse. Det är en arbetskonferens och därför välkomnas texter som speglar pågående forskning i olika stadier. Möjligheten att bidra med ett kortare PM (en A4-sida) kring projekt eller idéer om forskning är öppen för både forskare och folkbildare.

Deadline för texter är den 2 oktober och de skickas till henrik.nordvall@liu.se. Vi håller till på Runö Kursgård i Åkersberga utanför Stockholm. Mer information kommer inom kort att finnas tillgänglig på www.liu.se/mimer.

2. RIKSARKIVET I MARIEBERG STÄNGER FÖR OMBYGGNAD DEN 1 SEPTEMBER

Riksarkivet i Marieberg i Stockholm rustar för framtiden och skapar ändamålsenliga och moderna lokaler för besökare, medarbetare och arkiv. Vi kommer att hålla stängt från 1 september 2015 och öppnar igen den 1 oktober 2016.

Under perioden som vi har stängt ser vi till att du som användare får tillgång till våra arkiv och samlingar. Just nu arbetar vi med dessa frågor och återkommer med mer detaljerad information. Om du redan nu har frågor kontakta gärna nedanstående personer.

För tillhandahållande av material från arkiven i Marieberg i Stockholm kontakta Marie Lennersand på marie.lennersand@riksarkivet.se eller tel. 010-476 70 00.

Vi har begränsade möjligheter att lämna ut ljud- och videomaterial. För frågor kontakta Magnus Wåhlberg på magnus.wahlberg@riksarkivet.se eller tel. 010-476 70 00.

Mer info finns också på: http://riksarkivet.se/ombyggnad

3. PROGRAMMET VID ISCHE 2015, ISTANBUL

I slutet av juni hålls årets ISCHE-konferens i Istanbul. Temat är ”Culture and Education”, och programmet är följaktligen vittomspännande, och deltagarna från de nordiska länderna får sägas vara ovanligt många. För ett preliminärt program, se http://2015.ische.org/CultureandEducation_DraftProgramme_A.pdf

4. PUBLIKATIONER

Furuhagen, Björn, “The making of a social, representative and intellectual police force – Recruitment and education of police trainees in Sweden during the 20th century”, Nordisk politiforskning/ Nordic Journal of Studies in Policing 2015:1. http://www.idunn.no/nordisk_politiforskning/2015/01

Gustafsson, Tommy (2014). ”Det var en gång: historia för barn i svensk television under det långa 1970-talet”. Malmö: Universus Academic Press.

Hennerdal, Pontus. “Educational Ideas in Geography Education in Sweden during the Nineteenth and Early Twentieth Centuries: The Relationship Between Maps and Texts,” International Research in Geographical and Environmental Education, 24:3, 2015: 258-272.

Indzic Dujso, Aleksandra. ”Nationella minoriteter i historieundervisningen: Bilder av romer i Utbildningsradions program under perioden 1975-2013”, Licentiatavhandlingar från forskarskolan Historiska medier, nr. 11. Umeå/Falun: Umeå universitet/Högskolan Dalarna, 2015. Fulltext: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-103460

Nase, Marco. „Att Sverige skall dominera här“ – Johannes Paul und das Schwedische Institut der Universität Greifswald 1933-1945. (Publikationen des Lehrstuhls für Nordische Geschichte Band 17). Greifswald, 2014.

Åkerlund, Andreas (2015): “Ambassadors of the Swedish nation: nationalimages in the teaching of the Swedish lecturers in Germany 1918–1945”, Paedagogica Historica: International Journal of the History of Education (ahead of print), Full text: http://dx.doi.org/10.1080/00309230.2015.1051552

 

Med önskan om en varm och avslappnande sommar!

/ Johannes

Johannes Westberg

Associate professor (docent) in history, senior lecturer in history of education

Coordinator of the Swedish network in the history of education

Tel: +46 18 471 24 88

http://www.skeptron.uu.se/pers/johannes/index-eng.htm

https://uppsala.academia.edu/JohannesWestberg

Postal address:

Department of Education

Uppsala University

Box 2136

750 02 Uppsala

SWEDEN

 

FSUHs årsmöte den 16 april 2015

Föreningen svensk undervisningshistoria håller årsmöte i Lärarnas Hus den 16 april klockan 18.00

Utöver sedvanlig årsmötesförhandlingar talar Esbjörn Larsson, forskare vid Uppsala Universitet under rubriken ”Spänna kyrka och rävens långa svans – maktlekar ur ett historiskt perspektiv”.

De Svenska Historiedagarna i Tallin 2015

Nominera en gymnasielärare före den 22 maj – mer information får du via www.dsh.se. De Svenska Historiedagarna är i Tallin 2-4 okt 2015

Utbildningshistorisk konferens 2015 i Uppsala

Den sjätte nordiska utbildningshistoriska konferensen arrangeras i Uppsala, torsdag-fredag, 20-21 augusti 2015. Arrangör är Utbildningshistoriska arbetsgruppen vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, och i konferensens ledningsgrupp ingår bland annat Anne Berg, Sara Backman Prytz, Esbjörn Larsson, David Sjögren och Johannes Westberg.

Konferensen, som kommer att hållas på Uppsala universitet i kv. Blåsenhus, välkomnar alla med intresse av historiska studier av bildning, utbildning, undervisning, fostran och lärande.

Konferensen arrangeras med avsikt att stärka den utbildningshistoriska forskningens position och att utveckla konferensens tvärvetenskapliga karaktär.

Ett fullständigt Call for Papers kommer att distribueras efter sommaren, både enskilda paperpresentationer som sessioner (med sessionsabstract och information om deltagare) kan skickas in.

För mer information om konferensen, kontakta johannes.westberg@edu.uu.se

Lärarnas historia på webben

http://www.lararnashistoria.se

Den som är intresserad av lärarnas historia,   undervisningsförhållanden i förfluten tid och lärarkårens skolpolitiska engagemang och förbundens fackliga arbete bör göra ett besök på webbplatsen Lärarnas historia. Webbplatsen startade 2010.  Under 2014 byggdes webbplatsen ut  och ger idag med hjälp av digitaliserade arkivkällor, texter och översikter perspektiv på lärarnas historia i Sverige från 1800-talet till nutid. Den lyfter fram lärarnas roll och betydelse och hur lärare påverkat sitt arbete, sina villkor och skolans utveckling genom de fackliga organisationerna. Den kan på detta sätt även bidra med ett historiskt perspektiv till dagens skoldebatt. Webbplatsen kan användas av lärarstudenter, forskare, fackligt verksamma, politiker, lärare, skolelever, journalister och allmänhet.

Lärarnas historia är också ett initiativ för att öka tillgängligheten hos forskningen på de dokument som finns bevarade. TAM-Arkiv, som utvecklat Lärarnas historia i samarbete med Lärarstiftelsen (Stiftelsen SAF) och idag verksamma lärarorganisationer, förvarar hundratals meter med material från dessa organisationer, med handlingar från 1870-tal fram till våra dagar. Ett urval dokument har digitaliserats. Det finns detaljerade arkivförteckningar som gör det möjligt att orientera sig i arkiven som helhet på webben.

Här finns kongress- och styrelsehandlingar, skrivelser, artiklar ur förbundstidskrifter, debattartiklar, brev och avsnitt ur historiebeskrivningar. Webbplatsen tillhandahåller exempelvis delar av arkivets insamlade lärarminnen, fotografier på skolmiljöer och historiska lärargestalters personarkiv. Webbplatsen ger ett smakprov på lärararkivens rikhaltiga innehåll. De står öppna för besök av forskare, uppsatsskrivande studenter, historieskildrare och andra intresserade av läraryrkets historia.http://www.lararnashistoria.se/

David Sjögren, Forskare i historia vid Uppsala universitet har varit engagerad i utvecklingen av webbplatsen.

—-

Nytt från utbildningshistoriska nätverket

1. CFA: SPECIAL ISSUE ON UNIVERSITY HISTORY

2. FORSKARUTBILDNINGSKURS ”DEMOKRATI OCH MEDBORGARSKAP I UTBILDNING”, STOCKHOLM

3. PUBLIKATIONER

1. CFA: SPECIAL ISSUE ON UNIVERSITY HISTORY

Excellence in research, internationalization, discourses of management and commodification, cases of scientific fraud and burn-out – what on earth has happened to our universities? How did they develop from collegiate schools of higher knowledge focusing on the training of civil servants and the clergy, possibly in combination with scientific schooling, through a process of democratization, into competitive, benchmarked company-like institutions?

We would like to discuss these questions, as well as other important and topical matters in a special issue on university history of the interdisciplinary online journal ”Kasvatus ja aika”. The special issue will be published in the autumn of 2015.

The double-blind peer review process of original research articles takes place in two stages. First, possible authors are requested to submit an abstract of not more than 300 words to Arto

Nevala before 15.8.2014.

För mer info, se http://wp.me/a2K6cn-4F

For all information with regard to the special issue and the submission of abstracts, please contact arto.nevala@uef.fi.

The other editors of the special issue are:

pieter.dhondt@uef.fi

risto.m.ikonen@uef.fi

antti.ronkainen@uef.fi

 

2. FORSKARUTBILDNINGSKURS ”DEMOKRATI OCH MEDBORGARSKAP I UTBILDNING”, STOCKHOLM

Den 6-9 oktober 2014 erbjuds nordisk kurs på forskarnivå vid Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik, Stockholms universitet, med titeln ”Demokrati och medborgarskap i utbildning– skolämnen och samhälle”.’

Kursen belyser demokrati och medborgarskap i utbildning i ett brett perspektiv. Teorier och forskningsresultat som behandlar frågor om demokrati och medborgarskap i olika utbildningssammanhang, i skolämnen och i samhällslivet lyfts. Frågor om nationell identitet, mångfald, ungdomars politiska deltagande och lärande samt jämförande perspektiv på medborgare i skolsammanhang i och utanför Norden kommer att ingå i kursen. Upplägget tar form som en kombination av föreläsningar, kommentarer och diskussioner, och alla deltagare är inbjudna att spela en aktiv roll i kursgenomförandet.

Kursen ges i samarbete mellan CeHum, Stockholms universitet, och Programmet för lärarutbildning vid NTNU i Trondheim, och med stöd från National Graduate School of Education (NAFOL) i Norge. Den kommer att vara särskilt relevant för nordiska forskarstuderande, men är även öppen för andra.

Sista ansökningsdag: 1 september, 2014.

Läs mer om kursen här:

http://www.cehum.su.se/forskning/utbildning-på-forskarnivå/kurser-på-forskarnivå

3. PUBLIKATIONER

Dahlbäck, Göran, Från barnhusbarn i Uddevalla till Överlärare i Sandviken. Fredrik Viktor Samuelsson (1835-1916) berättar om sitt liv som pedagog. Uppsala: Föreningen för svensk undervisningshistoria.

Järnankar, ”Ett nytt skolämne och en ny profession formeras”, i Manns, Ulla & Sundevall, Fia (red.) (2014). Methods, interventions and reflections: report from the X Nordic women’s and gender history conference in Bergen, August 9-12, 2012. Makadam förlag. Fulltext: http://media.skogh.nu/2014/03/Manns-Sundevall_2014_mindre.pdf

Sundevall, Fia, ”Där pojkar blev män? Maskulinitet och mognad i minnesberättelser om svensk värnpliktsutbildning”, i Manns, Ulla & Sundevall, Fia (red.) (2014). Methods, interventions and reflections: report from the X Nordic women’s and gender history conference in Bergen, August 9-12, 2012. Makadam förlag. Fulltext: http://media.skogh.nu/2014/03/Manns-Sundevall_2014_mindre.pdf

 

Nytt från Utbildningshistoriska nätverket

Här kommer senaste nytt från Utbildningshistoriska nätverket:

1. SJÄTTE NORDISKA UTBILDNINGSHISTORISKA KONFERENSEN 2015 (UPPSALA)

2. NEW E-JOURNAL: NORDIC JOURNAL OF EDUCATIONAL HISTORY (NJEDH)

3. PUBLIKATIONER

1. SJÄTTE NORDISKA UTBILDNINGSHISTORISKA KONFERENSEN 2015 (UPPSALA)

Det står nu klart att den Sjätte nordiska utbildningshistoriska konferensen kommer att arrangeras i Uppsala, torsdag-fredag, 20-21 augusti 2015. Arrangör är Utbildningshistoriska arbetsgruppen vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, och i konferensens ledningsgrupp ingår bland annat Anne Berg, Sara Backman Prytz, Esbjörn Larsson, David Sjögren och Johannes Westberg.

Konferensen, som kommer att hållas i kv. Blåsenhus, välkomnar alla med intresse av historiska studier av bildning, utbildning, undervisning, fostran och lärande. Vid den Fjärde nordiska utbildningshistoriska konferensen i Uppsala (2009) samlades 170 deltagare från såväl historiska som pedagogiska ämnen, som deltog i 24 sessioner. Nästa års konferens kommer vara av en liknande omfattning.

Vi arrangerar konferensen med avsikt att fortsätta arbetet med att stärka den utbildningshistoriska forskningens position. Vid sidan om att sträva efter att öka antalet sessioner och deltagare, är avsikten att utveckla konferensens tvärvetenskapliga karaktär.

Ett fullständigt Call for Papers kommer att distribueras efter sommaren, där vi välkomnar förslag på både enskilda paperpresentationer som sessioner (med sessionsabstract och information om deltagare).

För mer information om konferensen, kontakta johannes.westberg@edu.uu.se fram till och med hösten. Från och med september 2014 tillträder Sara Backman Prytz sara.prytz@edu.uu.se som konferenskoordinator.

2. NEW E-JOURNAL: NORDIC JOURNAL OF EDUCATIONAL HISTORY (NJEDH)

We are very pleased to announce that the premiere issue of the Nordic Journal of Educational History has just been e-published.

The Nordic Journal of Educational History (NJEDH) is an interdisciplinary journal dedicated to scholarly excellence in the field of educational history. Its aim is to provide historians of education conducting research of particular relevance to the Nordic region (Denmark, Finland, Iceland, Norway, Sweden and political and geographic entities including the Faroe Islands, Greenland, Sápmi and Åland) and its educational contexts with a portal for communicating and disseminating their research.

The journal applies a double blind peer review procedure and is accessible to all interested readers (no fees are charged for publication or subscription). The publishing language is English and the Nordic/Scandinavian languages. The NJEDH will publish two issues per year (spring and autumn).

You will find the opening issue of the NJEDH along with additional information about the journal on the webpage: http://ojs.ub.umu.se/index.php/njedh/index.

Please help us spread this information to your colleagues and to other relevant contacts!

Best regards,

Björn Norlin and David Sjögren (on behalf of the journal management team)

3. PUBLIKATIONER

Bertilsson, Emil (2014), Skollärare: Rekrytering till utbildning och yrke 1977-2009. Diss. Uppsala: Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi (SEC). Fulltext: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-221588

Burman, Anders (red.), Att växa som människa: Om bildningens traditioner och praktiker. Södertörns högskola: Huddinge. Fulltext:  http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:sh:diva-23462

Kronberg, Klas & Forsström, Anna Maria (red.) (2014). Lumpen: Från mönstring till muck / Anna Maria Forssberg & Klas Kronberg (red.). Stockholm: Bokförlaget Atlantis.

Andreas Åkerlund (2014): The impact of foreign policy on educational exchange: the Swedish state scholarship programme 1938–1990, Paedagogica Historica: International Journal of the History of Education, DOI: 10.1080/00309230.2014.884609

 

NORDIC JOURNAL OF EDUCATIONAL HISTORY, VOL. 1, NO 1:

Björn Norlin and David Sjögren, Editorial: “Enhancing the Infrastructure of Research on the Nordic Educational Past: The Nordic Journal of Educational History”

Ólöf Garðarsdóttir and Loftur Guttormsson, “Changes in Schooling Arrangements and in the Demographic and Social Profile of Teachers in Iceland, 1930–1960”

Kristina Ledman, ”Till nytta eller onytta: Argument rörande allmänna ämnen i ungas yrkesutbildning i efterkrigstidens Sverige”

Liv Helene Willumsen, ”Trondenes Seminarium: Et lærdomsmiljø grunnlegges”

Christian Lundahl, ”Progressiva koalitioner, (inter)nationella influenser och kunskapsmätningar i reformarbetet med svensk läroplan, ca 1930–1950”

Aktuellt

Föreningen för svensk undervisningshistoria (FSUH) håller årsmöte onsdagen den kl. 18, i Lärarnas hus på Stora Essingen i Stockholm.

Gästföreläsare vid årsmötet är Esbjörn Larsson Uppsala universitet.Sten Svensson, tidigare chefredaktör för Lärarnas tidning. Han kommer att tala om ”Marknadsstyrning och likvärdighet – två oförenliga inslag i svensk skolpolitik”.

Föreningsstyrelsens arbete under året har i huvudsak bestått i att ändra utgivningen av tidskriften Vägval i skolans historia från en pappersprodukt till en digitalutgivning. Första numret planeras till i början av 2014. En redaktionskommitté har rekryteras med representanter från flera lärosäten.

Årsboksutgivningen 2013 har bestått av Elisabeth Måralds bok Med barnen som framtidsbyggare – Ellen Keys dröm och Sigrids verklighet

Tidigare evenemang anordnade av föreningen

2011-10-06 kl 9-16
Konferensen ”Matematik i skolan – går det att bryta en nedåtgående trend?”
Plats: Lärarnas Hus i Stockholm

2009-04-23 kl 9-16
Konferensen ”Svensk skola i världen – bättre eller sämre? En konferens om internationella kunskapsmätningar”
Plats: Lärarnas Hus i Stockholm

2008-04-24 kl 9-16
Konferensen ”Att leda en skola – mission possible? En konferens om rektors roll”
Plats: Lärarnas Hus i Stockholm

2008-04-10 kl 14.00-17.30
Symposium ”Valfrihet inom skolområdet!”
Plats: Lärarnas Hus i Stockholm

2007-04-26 kl 10-16
Konferensen ”Har vi gått för långt med individualiseringen?”
Plats: Lärarnas Hus i Stockholm

Tidigare evenemang där föreningen medverkat

2009-01-23 kl 9.00-15.30
Skolhistoriskt seminarium ”Skolväsendets utveckling i Finland och Sverige efter skilsmässan 1808–09”
Plats: Hanaholmen – kulturcentrum för Sverige och Finland (Finland)

2008-12-02 kl 8.00-16.30
Konferens ”Ordens Magi. En konferens om det skrivna språket
Plats: Norra Latin City Conference Centre Stockholm

Dela texten via Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Email this to someonePrint this page