Tidigare årgångar av Vägval i skolans historia
2001 – 2012: Tolv år med Vägval i skolans historia
År 2001 sändes det första numret av tidskriften Vägval i skolans historia ut till alla medlemmar i FSUH (Föreningen för svensk undervisningshistoria). Initiativtagare och redaktör var Sven-Åke Johansson. Med Vägval i skolans historia ville FSUH nå fler läsare och därmed fler medlemmarna. Man vände sig till skolstyrelseledamöter, skolledare, lärare och andra intresserade. Man ville stödja den alltid pågående debatten om skolan genom att ge den historiska bakgrunden till de vägval som fört fram till dagens skola. Vägval i skolans historia har sedan under tolv år utkommit med 38 nummer med inemot 200 artiklar om vilka vägar man under olika tider har valt för utvecklingen av vår skola.
2013: En vidare spridning genom digitalisering
Vägval i skolans historia har hittills tryckts och distribuerats med post till FSUH:s ca 300 medlemmar. Bl.a. för att öka tillgängligheten föreslogs vid FSUH:s årsmöte 2012 en digitalisering av alla artiklar som publicerats i Vägval i skolans historia. I de nummer av tidskriften som utgavs under 2012 aviserade FSUH:s styrelse en digitalisering av Vägval under 2013. Tidskriften kommer alltså i fortsättningen att ligga på en FSUH:s webbplats och aviseras via mail. Den kommer att finnas tillgänglig för nedladdning.
Varför digitalisering?
Flera fördelar kan vinnas med en digitalisering av tidskriften. Förutom att den nu alltså blir mer tillgänglig för systematiska studier, ges även möjlighet till ett större och bättre bildmaterial och snabbare uppdatering. Med digitaliseringen försvinner också de, för en liten förening som FSUH, stora portokostnaderna för utskick tre à fyra gånger om året. Styrelsen för FSUH ser detta som en viktig grund för att garantera en fortsatt utgivning av de uppskattade årsböckerna.
En vision för Vägval i skolans historia i digital form
Förändringen av Vägval i skolans historia ska inte stanna vid distributionsformen. Vägval i skolans historia kommer att fortsatt betona det historiska perspektivet och som tidigare beskriva vilka alternativ som funnits.
Men vi lever nu i en tid där utspel, reformer och insatser görs – och rimligen kommer att fortsätta – i en aldrig tidigare sedd omfattning. Därför vill vi nu också få Vägval i skolans historia att behandla ”frågor i tiden”. Till det retrospektiva vill vi nu öppna för också ett framåtblickande, där historien kan användas som grund för kloka beslut i framtiden: Vilka viktiga vägval har gjorts? Vad vet vi om bakgrund, motiv, alternativ? Vi kommer att be våra skribenter i att kritiskt lyfta fram för- och nackdelar. Därmed vill vi få Vägval i skolans historia att bli en proaktiv aktör inför nya vägval.
Alla nummer från 3/2005 (med undantag av något enstaka nummer) till 4/2012 finns skannade och ligger på TAM Arkivs hemsida. Klicka på länken Vårt arkiv i den svarta vänsterspalten på Vägvals hemsida, klicka sen på länk till TAM Arkiv, sen på länken Vägval i skolans historia i högerspalten så hittar du de skannade tidskrifterna.
Årgång 1
Nr 1 – 2001
Håkan Andersson: Betygens urvalsfunktion – ett vägval
Ann-Katrin Hatje: Bristen på vägval i den svenska förskolans historia
under 1900-talet
Christer Hedin: Vägval i värderingsfrågor
Sven-Åke Johansson: Fristående skolor eller kommunala?
Torsten Lindblad: Engelska – vägvalet som försvann
Gunnar Åsén: Från ögats bildning till bildkommunikation – röster om bildämnet under 200 år
Hans-Erik Östlund: Vägen till gymnasieskolan
Solveig Paulsson: Stiftelsen Sveriges allmänna folkskollärarförening
Nr 2 – 2001
Debattsidan (Anders Ternström)
Sonja Hjorth: Vägval- från regelstyrning till mål- och resultatstyrning
Per-Erik Eriksson: Särskolan – vårdinstitution eller skala?
Torsten Lindblad: Från grammatikplugg till muntlig färdighet – vägval i den svenska språkundervisningen
Bert Mårald: Historieämnets marginalisering
Carl E. Olivestam: Vägval och aktörer på skolans arena
Jan Stigare: Kan skolor drivas på entreprenad?
Nr 3 – 2001
Annika Andrae-Thelin: Åldersblandat – undantagsväg eller framtidsspår?
Ann-Katrin Hatje: Den svenska daghemsmodellens födelse
under 1960- och 1970-talen
Kerstin Mattsson: Det viktiga valet av väg – några noteringar om den svenska studie och yrkesvägledningen för ungdom
Carl E. Olivestam: Värner – Wärnersson
Per Reinolf: ”Ska avtalen styra 90-talets skola?”
Gunilla Runnquist: Ompröva – och lära nytt for att nå framgång
Jan Stigare: Skolan och ungdomspucklarna
Nr 4 – 2001
Åke Danielsson: Skall det finnas särskilda skolbibliotek? Vägval i skolbibliotekens historia
Lars Magnus Engström: Från gymnastik till idrott och hälsa
Anders Franzén: Amu + Komvux blev aldrig sant. Ett vägval inom vuxenundervisningen
Peter Holmberg: Lärlingsutbildning i och utanför gymnasieskolan?
Elisabeth Nilfors: Skolchefernas intåg och uttåg
Årgång 2
Nr 1 – 2002
Lars Hallberg: Nar staten släppte greppet om läromedlen
Hans Hamber: Valet mellan att undervisa i ämnen var för sig och att undervisa samlat
Ulla Johansson: Läroverksvägen 1927-1960 – ett val for flickor?
Sven-Arne Larsson: Den lägre ingenjörsutbildningen – en avslutad epok?
Gun Malmgren: Svenskämnets förvandlingar – några vägval
Gunnar Richardson: Då disciplin blev ett fult ord – det pedagogiska klimatskiftet efter andra världskrigets slut
Nr 2 – 2002
Sven-Eric Henricson: Förändringens vindar och lärarfortbildningen
Sven-Åke Johansson: Små klasser eller specialundervisning?
Vad skall begränsade resurser användas till?
Gudrun Malmer: Från kulram till datorer
Solveig Paulsson: Du-reformen i skolan
Kerstin Thoursie: Påverkar EU-medlemskap svensk utbildning?
Nr 3 – 2002
Debattsidan (Kent Hägglund)
Sören Levén: MUT -projektet – ett trauma
Ingrid Lindskog: När en katalog med huvudmoment inte längre styr undervisningen
Per Acke Orstadius: Ödesdigra val för ekonomiundervisningen
Hans-Erik Östlund: Kommentar till Orstadius’ artikel
Jöran Westerström: Vägval inom biologiundervisningen ur en lärares perspektiv
Nr 4 – 2002
Sven-Åke Johansson: Skolämnens och metoders kyrkogård: Inledande artikel
Hans Hamber: Behöver barn lära sig om barn?
Per Settergren: Tillvalsämnet Konst
Boo Sjögren: Kursutformad gymnasieskola – bakgrund och utveckling under första delen av 1990-ta1et
Lennart Teveborg: Specialskolan – en viktig del av del allmänna skolväsendet
Carl Magnus Wendt: Metodernas kyrkogård
Årgång 3
Nr 1 – 2003
Bertil Bucht: Världen i svensk skola – några vägval under 1900-talets EU-anknytning
Ingrid Pramling Samuelsson: Dialogpedagogikens uppgång och fall?
Per Settergren: Nar modersmålet blev svenska. Med fokus på realskolan och grundskolans högstadium
Solveig Paulsson: Skolämnens och metoders kyrkogård: Skolträdgårdsundervisning
Hans-Erik Östlund: Skolämnens och metoders kyrkogård:
Konst- och musikhistoria – ett ämne som försvann
Nr 2 – 2003
Torsten Husén: Skolans arbetsklimat: Vad har hänt med betingelserna?
Olof Marcusson: När 1993 års riksdag valde värdegrund
– Några minnesanteckningar
Ingela Nyman: Språkvalens explosion
Nils Slunga: Vägval med finska som hemspråk
Bengt Thelin: En emancipationshistoria (SO:s tillkomst)
Nr 3 – 2003
Sven-Åke Johansson: Vägval? Eller bara förändring?
Bengt Göransson: Skolan och kampen om makten
Ella Fredriksson: Hembygdsundervisningen under 40- och 50-talen
Olof Marcusson: Nar 1993 års riksdag valde betygssystem – Några minnesanteckningar
Per Acke Orstadius: Om myt, MUT och moras
Sven-Erik Wallin: Nar förhandlingskulturen bröt in i skolan – ett paradigmskifte sett ur statens perspektiv
Nr 4 – 2003
Harry Arvidsson: Skolslöjdens vägval under 125 år
Ragnar Eliasson: Granskning av skolor: kommunens uppgift och statens?
Andreas Fejes: Kvällsgymnasier – resultatet av ett vägval i vuxenutbildningens historia
Hans-Åke Öström: Studiestödets ideologi
Martin Järnek: Arbetslivsorientering – ett ämne på skolämnenas kyrkogård
Årgång 4
Nr 1 – 2004
Anita Ferm: Från gymnasieskola till högskolan
Lena Hammarberg: Hälsa – en fråga om individens val?
Solveig Paulsson: Lärarna och skolans styrning
Per Settergren: Skolans arbetsklimat: Vad händer i klassrummen?
Studiestödet än en gång (repliker)
Nr 2 – 2004
Eva Durhán: Från Hermodselev till distansundervisning pa nätet
Sven-Åke Johansson: Historieundervisningen – var det bara krig och kungar?
Solveig Paulsson: Vem skall styra skolan – staten, kommunen eller lärarna?
Rolf Ornbrant: Centralt ledd utveckling eller lokal kreativitet?
Lars Werner: Rätten att välja skola – ett segt vägval
Nr 3-4 – 2004
Beatrice Ask: Läroplansarbetet för en ny tid
Inger Davidson: Skolan och etiken
Odd Eiken: Är tvärsäkerhetens tid äntligen förbi?
Bengt Göransson: Skolan och kampen om makten
Lena Hjelm-Wallen: En sammanhå1len lärarutbildning
Larz Johansson: ”Vägval” eller ett naturligt följdbeslut?
Ulf Larsson: Folkhögskolans statsbidragssystem
Agneta Rehnvall: Kan sexåringar gå i skolan?
Gunnar Richardson: Kloka vägval – och ett tveksamt
Erland Ringborg: Lärarutbildningen – mellan skolpolitik och högskolepolitik
Ingegerd Wärnersson: Skolans värdegrund
Årgång 5
Nr 1-2 – 2005
Introduktion och presentation av författarna
Monica Boye-Møller: 40 år med SFI
Mats Ekholm: Samverkan i styrningen
Ann-Margret Fris: Tensta gymnasium – 20 år
Hans Hamber: Valet av tidpunkt för skolstarten
Peter Holmberg: Vägval i yrkesutbildningen
Lars-Olov Lernberg: Från undervisning i kristendom till livskunskap
Boo Sjögren: Myndighet för EU-programmet
Kerstin Thoursie: Valda och bortvalda vägar för gymnasieskolan
Birgitta Ulvhammar: Gymnasial yrkesutbildning i en föränderlig värld
Harry Östlund: En länsskolinspektörs vägval
Kallelse till Föreningens årsmöte 26 april 2005
Inbjudan till konferens om språkens situation i ungdomsskolan och vuxenutbildningen
Nr 3 – 2005
Föreningen för svenska undervisningshistoria på nätet
Solweig Eklund: Fritidspedagogernas intåg i skolan
Ewa-Stina Hultinger: Särskolans utveckling under två sekler
Mats Myrberg: Läs- och skrivpedagogiska perspektiv på
lärarutbildningen 1975-2005
Tjia Torpe: Ingenting är omöjligt – om att läsa med öronen och fingertoppar
Anna Maria Ursing: Skönlitteraturens lärarinnor – fantastiska fröknar
Information om föreningens årsmöte 26 april 2005
Årgång 6
Nr 1-2 – 2006
Nya redaktionens anmälan
Carl-Axel Axelsson: Engelska blir en del av folkundervisningen. Ett viktigt vägval för 50 år sedan
Karin Henriksson: EU och språken
Tommy Lagergren: Dåtid, nutid och framtid för språken i Sverige och Europa
Lars Göran Johansson: Näringslivets behov när det gäller engelskkunskaper
Nalin Pekgul: Det är härligt att ha två språk!
Bo Strömstedt: Som ett yrväder en aprilafton – en påminnelse om det svenska språkets rikedom och hemligheter
Register 2005 (årgång 5)
Information om föreningens årsmöte 25 april 2006
Nr 3-4 – 2006
Mats Ekholm: Den hållbaraste läroplanen – 1919 års undervisningsplan för rikets folkskolor
Gunnar Richardson: Lgr 62 – en demokratisk grundskola och en skola för alla
Hans Hamber: Lgr 69 – den andra i ordningen av grundskolans läroplaner
Sven-Åke Johansson: Lgr 80 – grundskolans tredje läroplan
Kerstin Thoursie: De obligatoriska skolformernas läroplan – Lpo 94
Lennart Cervall: Läroplansrevisionen inför Lgy 70
Sven Salin: Läroplan för kommunala vuxenutbildningen – Lvux 82
Sonja Hjorth: 1994 års läroplan för de frivilliga skolformerna (Lpf 94)
Årgång 7
Nr 1 – 2007
Kallelse till Föreningens årsmöte 26 april 2007
Redaktören har ordet
Presentation av medverkande i detta nummer
Agneta Linné: Några vägval i lärarutbildningens historia
Solweig Eklund: En lärarutbildning i förändring
Solveig Paulsson: Utbildad för 1919 års undervisningsplan – lärare med 1962 års läroplan för grundskolan
Mikael Alexandersson: Vägval i riktning mot praxisnära forskning
Gunnar Berlin: Lärarutbildning på export
Inbjudan till konferens 26 april 2007
Nr 2-3 – 2007
Redaktören har ordet
Donald Broady – Esbjörn Larsson: Utbildningshistorisk forskning vid svenska lärosäten och bildandet av en nationell forskarskola i utbildningshistoria
Eva Gullberg: Vägval i riktning mot välnärda barn
Lars-Erik Hanssen: Arkiven på webben – ett nytt projekt om utbildningshistoria
Göran Hägg: Svenska läroböcker igår och idag
Nils Westberg: Den gemensamma referensramen – en pedagogisk utopi
Nils Zandhers: Här gäller liv och växt. Folkhögskolans historia
Nr 4 – 2007
Redaktören har ordet
Leif Danielsson: Kursplanernas betydelse i svensk skola
Solveig Paulsson: Skoldemokrati – försök i Eiraskolan under 1960-talet
Gunnar Richardson: När rottingen ställdes i skamvrån – om disciplinfrågan i efterkrigstidens skoldebatt
Arne Övrelid: ”Om Scholæ-Disciplinen ock des des Jurisdiction” En tillbakablick på riktigt gamla tiders ordning
Nr 1 – 2008
Redaktören har ordet
Karin Hjälmeskog: Hem och konsumentkunskap – förändring med förhinder?
Leif Jarlén: Framväxt och utveckling av ämnet samhällskunskap i gymnasieskolan
Olof G Jonsson: Skolplanschernas historia
Åsa Morberg: Ger den vetenskapligt baserade lärarutbildningen en mera arbetsam första tid i yrket? Behöver nyblivna lärare stöd?
Solveig Paulsson: Gymnastik i skolan. Från 1842 års exercis över ”Lek och idrott” till 1962 års undervisning i dans
Nr 2-3 – 2008
Redaktören har ordet
Sven-Åke Johansson: Om valfrihet och fristående skolor –
några vägval inom utbildningspolitikenJan Damgren: Föräldrars val av fristående skolor
Stig Johansson: En frihetlig skola
Ingrid Mattsson: Den kooperativa friskolan
Ingrid Nilsson: Behövs det forskning om fristående
skolor?Alf Uddholm: Några vägval och deras effekter
Nr 4 – 2008
Redaktören har ordet
Mats Ekholm: Rektor i ett historiskt perspektiv
Jonas Östberg – Anders Sjölander: Statliga strategier för skolutveckling – några erfarenheter
Agneta Nilsson: Undervisning om sexualitet och samlevnad – motiven har förändrats över tid
Inga Wernersson: Vägval i genusordningen
Register över artiklar 2001-2008
Nr 1 – 2009
Redaktören har ordet
Bertil Bucht: Åtta år och 150 artiklar
Gunnar Richardson: Papister och hedningar som kristendomslärare
Alf Uddholm: Forskarspråk – ett vägval
Per-Olof Erixon: Den svenska skolan betraktad i romanens prisma
Kallelse till Föreningens årsmöte 21 april 2009, kl. 18.00
Inbjudan till konferens 23 april 2009
Nr 2 – 2009
Redaktören har ordet
Lena Bronäs: Från demokrati som lydnadsinstrument till demokrati som deliberation
Lena Hammarberg: Skolhälsovården och den statliga tillsynen
Henrik Edgren: Läsebok för folkskolan – En nationell och nordisk medborgerlig kanon för det sena 1800-talets folkskolebarn
Föreningens årsmöte 21 april 2009
Meddelanden: 1. Inbjudan till seminarium 19 november 2009
2. Information om utbildningshistorisk konferens
Nr 3-4 – 2009
Redaktören har ordet
Britt Tellgren: Från samhällsmoder till forskarbehörig lärare – kontinuitet och förändring i en lokal förskollärarutbildning
Ann-Katrin Hatje: Beprövad erfarenhet och vetenskapssyn i förskolan
Ingrid Pramling Samuelsson & Jan-Erik Johansson: Från observation till dokumentation i förskolans praktik?
Maria Folke-Fichtelius: Förskola på gränsen
Johannes Westberg: Förskolorna som försvann. Småbarnsskolornas marginalisering, 1860-1937
Inbjudan till seminarium 19 november 2009
Nr 1 – 2010
Redaktören har ordet
Mats Björnsson: Elva år med Skolverket – en myndighet under påverkan
Maria Hedefalk: Undervisning för hållbar utveckling i svensk förskola
Joakim Landahl: Pedagogiska skrifter – ett bildningsprojekt
Christine Quarfood: En fläkt av Montessorianda: mellankrigstidens svenska Montessoridebatt
En seminariedag om Skolan förr, nu och i framtiden
Kallelse till Föreningens årsmöte 14 april 2010
Nr 2 – 2010
Redaktören har ordet
Christina Gustafsson: Varför finns ingen debatt kring montessoripedagogiken?
Gunnel Colnerud: Tillåts läraryrket att bli en profession?
Peter Hasselskog: Slöjdämnet och genus – att gestalta, anpassa eller medvetandegöra?
Verksamhetsberättelse för 2009
Protokollet från årsmötet 14 april 2010
Inbjudan till Campus Blåsenhus i Uppsala
Nr 3-4 – 2010
Redaktören har ordet
Vägvals förste redaktör har ordet
Gunnar Richardson: Enhetsskolebygget – ”en föräldrarnas egen skolreform”
Henrik Román: 1950-talsdebatten kring enhetsskolan i Stockholms stadsfullmäktige
Ingemar Emanuelsson: Enhetsskolan och specialpedagogik
Magnus Hultén: Yrkesämnet som blev obligatoriskt: Teknikämnets etablering och förändring i grundskolan 1965-1967
Ett besök på Campus Blåsenhus i Uppsala
Presentation av Föreningen för svensk undervisningshistoria
Nr 1 – 2011
Redaktören har ordet
Jörgen Mattlar: Minoriteter i marginalen – en läromedelsanalys
Daniel Nilsson Ranta: Norrbottens arbetsstugor var en god gärning – men för vem?
Björn Olsson: Universitetet och de lokala aktörerna
Anna Johnsson Harrie: Politiska vägval på läroboksmarknaden
Kallelse till Föreningens årsmöte 13 april 2011
Föreningens verksamhetsberättelse för 2010
Nr 2 – 2011
Redaktören har ordet
Guadalupe Francia: Likvärdighetens vägval
Johanna Ringarp: Utbildningspolitik i förvandling. Exemplet kommunaliseringen av lärarkåren
Anders Trumberg: En skola i förändring – 20 år av valfrihet
Ulrika Tornberg: Språket som form eller funktion – Ett återkommande vägval för språkundervisningen
En seminariedag om Matematiken i skolan
Föreningens årsmöte 13 april 2011
Nr 3-4 – 2011
Redaktören har ordet
Inger M Andersson: Undervisningen och internationaliseringen
Karin Hjälmeskog: Kerstin ”den första” och den husliga utbildningen
Ulf P Lundgren: Skolans huvudmannaskap och styrning: ansvarsfördelning mellan stat, kommun och fristående skolor
169 texter om vägval under 11 år med Vägval i skolans historia
Nr 1 – 2012
Redaktören har ordet
Andreas Bergh: Kvalitetsbegreppet – en central drivkraft i en förändrad syn på utbildningen
Lena Persson: Samhällskunskap blir ett eget gymnasieämne – en genomgång av offentliga dokument
Daniel Sundberg: Vägval i läroplanernas historia – noteringar om kunskap och tid
Kallelse till årsmöte 19 april 2012
PM ang. föreningens medlemsantal
Nr 2-3 – 2012
Redaktören har ordet
Lena Hammarberg: Skolhälsovården i backspegeln
Esbjörn Larsson: Nittio år i undervisningshistoriens tjänst
Anna Larsson – Björn Norlin: Den svenska skolgårdens historia
Berit Lundmark: Äta för stunden eller för livet? En reflexion över skolmåltidens historia
Johannes Westberg: 1800-talets ideala folkskolhus
Rapport från årsmötet
Nr 4 – 2012
Redaktören har ordet
Sven-Gustaf Edqvist: Svensklärarföreningen 100 år – några minnen från 50
Esbjörn Larsson: Växelundervisningen – ett vägval?
Lena Persson: Samhällskunskapens väg till ett eget ämne i gymnasiet
Henrik Román: Friskolor som en del av kommunalpolitiken
Kallelse till årsmötet 17 april 2013