JANNE HOLMÉN, ordförande FSUH
Detta julnummer av tidskriften Vägval i skolans historia är tillägnat samisk undervisning. Som gästredaktörerna Björn Norlin och Madelene Johansson nämner i följande kapitel så har forskningen om samer vitaliserats av det internationella intresset kring urfolk under de senaste decennierna. I Sverige har också ratificerandet av den Europeiska stadgan om landsdels- eller minoritetsspråk år 2000 fått en rad följdverkningar som bidragit till att öka intresset. Föreningen för svensk undervisningshistoria har emellertid redan långt tidigare uppmärksammat olika aspekter av utbildningen för samer. År 1955 publicerades till exempel Arjeplogs lappskola: anteckningar av Erik Nordberg som volym 89-90 i serien Årsböcker i svensk undervisningshistoria. Undervisning för andra nationella minoriteter har behandlats bland annat i volym 102, Folkupplysningsarbetet i Norrbottens finnbygd från äldsta tid till sekelskiftet 1900 av Hugo Tenerz (1960).
Under början av december släpptes en ny utredning om lärarutbildningen, Ämneskunskaper och lärarskicklighet – en reformerad lärarutbildning. För vänner av undervisningshistoria är det naturligtvis problematiskt att förslaget ser ut att drastiskt minska eller helt ta bort de utbildningshistoriska delarna av lärarstudierna. Ett utbildningshistoriskt perspektiv hjälper oss emellertid också att se att förslag till reformer av lärarutbildningen kommer ungefär en gång varje årtionde, och att de slutliga resultaten ofta skiljer sig avsevärt från förslagen. Till exempel dröjde det ända till år 1988 innan förslagen från utredningen LUT74 ledde fram till en ny reform, och då i radikalt omarbetad form. Det är alltså mycket möjligt att också det nya förslaget kan komma att modifieras av remissrundor, riksdagsval och annat.
Det här numret av Vägval är det sista under redaktörskap av Henrik Edgren, lektor i Utbildningshistoria vid Uppsala Universitet. Från och med nästa år kommer Charlott Wikström från Umeå Universitet att ta över som redaktör. Vi tackar Henrik för hans insats med tidskriften och välkomnar Charlotte att fortsätta arbetet.