Hoppa till innehåll

FÖRENINGEN SVENSK UNDERVISNINGSHISTORIA // TIDSKRIFTEN VÄGVAL i SKOLANS HISTORIA

Sök
  • VÄGVAL i SKOLAN
Nr 1 2015, Tidskriften Vägval i skolan

NR 1 / 15, TEMA: Differentiering och likvärdighet

28 mars, 2015 Janne Holmén 1 kommentar

VÄGVAL NR 1  / 2015 – INNEHÅLLSFÖRTECKNING

Ulf P Lundgren
Inledning och reflektioner

Joanna Giota | Ingemar Emanuelsson
Differentieringsproblematiken i en skola för alla under 100 år

Thomas Barow
Övergång från skola till arbete i ett historiskt perspektiv:
den svenska ”sinnesslövården” under 1900-talets första hälft

Jeremias (Jerry) Aulin Rosenqvist
Differentiering och likvärdighet i backspegeln
– ett utvecklingsperspektiv

Johan Malmqvist
Statliga perspektivskiften inom specialpedagogik.
Exemplet: speciallärare och / eller specialpedagoger

Inger Assarson | Ingela Andreasson |  Lisbeth Ohlsson
Värdegrund och specialpedagogik

Joanna Giota | Ingemar Emanuelsson
Konsekvenser av individualiserad undervisning för
elevers motivation

DELA ARTIKEL


  • Facebook



  • Twitter


  • Linkedin


  • Email


  • Print

differentieringindividLikvärdighetSkola för alla

Inläggsnavigering

Föregående inläggInledning och reflektionerNästa inläggPedagogiskt arbete – utanför skolan exemplet kolonirörelsen i Stockholm

En reaktion på ”NR 1 / 15, TEMA: Differentiering och likvärdighet”

  1. Pingback: utskick 150407 | Det utbildningshistoriska nätverket

Kommentarer är stängda.

TIDSKRIFTEN

vagval-tidskrift-skolans-historia-svensk-undervisningshistoria-logo

VÄGVAL I SKOLANS HISTORA 2022

AKTUELLT NUMMER

  • Vägval 2 2024 JULNUMMER
  • Samisk tematik inom skola och utbildningsväsende: Nedslag i pågående och nyligen avslutad utbildningshistorisk forskning
  • Författarpresentationer
  • Slöjd på Samernas folkhögskola i Jokkmokk 1972–1999
  • Israel Ruong: en samisk folkbildare (1903–1986)
  • Utbildning och omvändelse: Svenska missionssällskapets skolor för samiska barn och ungdomar under 1800-talet
  • Samisk utbildning i Sverige i relation till identitetsskapande budskap genom historien: Samiskt innehåll i Läroplan för sameskolan 22 i ett utbildningshistoriskt perspektiv
  • Inledning

PRENUMERERA PÅ VÄGVAL I SKOLAN

TIDIGARE NUMMER

Alla nummer, 2023


Alla nummer, 2022


Alla nummer, 2021


Alla nummer, 2020


Alla nummer 2019


Alla nummer 2018


Alla nummer 2017


Alla nummer 2016

TIDIGARE ÅRGÅNGAR

VÄGVAL I SKOLAN ARKIV

SÖK

Facebook

foreningen-svensk-undervisningshistoria-logo

FÖRENINGEN SVENSK
UNDERVISNINGSHISTORIA

Föreningen har funnits sedan 1920 och givit ut mer än 219 böcker. Vi ger också ut den digitala tidskriften "Vägval i skolans historia" som kommer ut med fyra nummer varje år.
Se aktuellt nummer av tidskriften här till höger >>

  • MER OM FÖRENINGEN
  • ÅRSBÖCKERNA
  • VÅRT ARKIV
  • STYRELSE
  • STADGAR
  • MEDLEMSKAP
  • KONTAKT

undervisningshistoria-arsbocker-fsuh
Årsböckerna som föreningen har gett ut sedan 1921, kan antingen vara nya sammanställningar eller avhandlingar av utbildningshistoriskt intresse eller nyutgivningar av gamla skrifter.
Årsböckerna är digitaliserade och du hittar dem här >>

STÖD OSS VIA SWISH 1236174478

foreningen-svensk-undervisningshistoria-logo

FSUH INFORMATION

FÖRENINGEN SVENSK
UNDERVISNINGSHISTORIA

E-post: info@undervisningshistoria.se

Webb: https://undervisningshistoria.se

TIDSKRIFTEN VÄGVAL

REDAKTIONSKOMMITTÉ

INFORMATION FÖRFATTARE

REDAKTÖR / ANSVARIG UTGIVARE:
HENRIK EDGREN

vagval-tidskrift-undervisningshistoria-2015
ISSN 2002-0147 – ©COPYRIGHT

Drivs med WordPress
Translate »